למה פייסבוק כל כך מצליחה?
בפשטות, זה משום שפייסבוק נותנת מענה לצרכים חברתיים שהיו מודחקים כבר מעל מאתיים שנה. למה אני מתכוון? עד לפני המהפכה התעשייתית רוב האנשים חיו ומתו במטר על מטר שבו הם נולדו. אנשים היו חיים בחברות שהן בעיקרן חקלאיות – כפרים כאלה ואחרים. בכפר כולם היו מכירים אותך וכל מה שעשית היה מקבל תגובה מיידיות – חיובית או שלילית מהקהילה שלך.
לפני כמאתיים שנה החלה המהפכה התעשייתית. אחת התופעות הבולטות של המהפכה הייתה המעבר של קהילות שלמות לעיר. המבנה הקהילתי התפורר. אנשים שפעם חיו בסביבה שכולם מכירים אחד את השני עברו לסביבה של אנשים זרים.
עולם הקריירה רק חיזק את התחושת הזרות של הגרים בעיר. אתה קם בבוקר, יוצא לעבודה, חוזר בלילה. אתה כבר לא מכיר את השכנים שלך בכלל.
האדם הוא יצור חברתי. במקום שבו פעם היה כיכר הכפר נפער חלל רגשי גדול. והנה כך לפני מספר שנים פרצה לחיים שלנו הרשת החברתית פייסבוק. פה ושם אני עדיין נתקל באנשים שמתפעלים על הסיפורים האישיים והחושפניים שאנשים מספרים: הצעת נישואין, תמונות של הילדים, סיפורים על דייטים כאלה ואחרים. אבל למען האמת זה בכלל לא מפתיע. אם בן אדם לא ישתף בפייסבוק הוא לא יקבל תגובה שלילית או חיובית מהקהילה וכבני אדם אנחנו מחפשים כל הזמן את החיזוקים האלה. כיכר הכפר, כבר אמרנו.
מה הקשר בין זה לבין שיווק ומכירות. אין הבדל גדול בין עסקים לאנשים. כאנשים בעסקים מוכרים לאנשים אחרים. בדיוק כמו שהרוכל היה מגיע לכיכר הכפר עם שיקוי הקסם ומלהיב את המקומיים בדבר הסגולות שלו באמצעות סיפורים כאלה ואחרים. זה בדיוק מה שעסקים צריכים צריכים לעשות בפייסבוק. לספר סיפורים, לענות לשאלות הקהל וכן כמובן למכור, למכור ולמכור.