רואה החשבון שלי אמר לי היום "בסופו של דבר כולנו זו%ות". הוא צודק במידה מסוימת אבל גם לאשת המקצוע הכי עתיק בעולם צריך להיות קווים ברורים לאיזו עסקה היא כן או לא מוכנה להיכנס. אגב, יש כל מיני גורואים שכל הזמן מקרקרים ש"אל תמכור את הזמן שלך". אני אומר תמכור את הזמן שלך אם זה משתלם כי נחש מה אם תתקע את הסירטוני פח שלך באינטרנט ותבקש כסף עבור שם משתמש וסיסמא רוב הסיכויים שלא תהיה נהירה המונית.קיצר, אלה 5 הנקודות שאני בוחן לפני שאני נכנס לעסקה עם לקוח אחרי 12 שנים של מכירת שירותים:
כסף – האם יש לו את הכסף להשקיע במה שאתה מוכר? הרבה יועצים ומומחים מחכים לסוף השיחה או לסוף הפגישה לומר את המחיר. למה? תתחילו מהכסף "מה התקציב שהקצתם לפרוייקט הזה?" "כמה אתה שוקל להשקיע בזה?" זה אולי נשמע גרידי אבל היי… אני הולך להשקיע זמן יקר בהתעסקות איתך אז אני רוצה לדעת אם יש לך כסף.
אמבוש!!!
העברתי את הפרזנטציה ואז הבעלים הסתכל עלי ואמר במילים האלה "זה הדבר הכי דבילי שאי פעם ראיתי". ואז ה"חבר" שלי המנכ"ל אמר "אתה יודע שמעון (הבעלים) במחשבה שניה אני מסכים איתך". חחח… אני ציפיתי שהוא יגן עלי או על ההצעה כי זה היה בנוי על בסיס הרעיונות שלו. גיליתי בצורה הכי כואבת שלמרות הטייטל 'מנכ"ל' הבעלים הוא זה שמקבל את ההחלטות. אם הייתי יודע את זה לפני כן זה לא היה קורה. לכן בכל שיחה אני תמיד מברר אם מי שאני מדבר – וזה סופר חשוב אם אתם עובדים מול ארגונים – האם הוא מסוגל לקבל החלטה לגבי התשלום שלכם. אם לא, אתם מבזבזים את הזמן שלכם.לסיכום אף אחד וזה בטח כולל את הלקוחות שלכם לא מעריך עלים נדפים. היו השליטים של גורלכם.