האמת המכוערת על חייו של "בעל העסק" בישראל

זמן קריאה: 8 דקות

"אולי עכשיו אני שיכור אבל מחר בבוקר אני אהיה פיכח ואת עדיין תהיי מכוערת".

 וויסטון צ'רצ'יל בתגובה לעלבון מצידה של ליידי אסטור בקוקטייל חגיגי.

ישנו איזון עדין בין ל"חשוף את הכל" לבין יצירת מוטיבציה בקרב יזמים ואנשים המתעתדים להיות יזמים. לבעלי עסקים וותיקים כמוני היזמות היא לא דבר חדש ולכן קשה מאוד להפתיע או להרתיע אותי. לעומת זאת לספר הכל לאנשים שרק עכשיו נכנסים למשחק עלול להיות מפחיד ואפילו משתק. אם מישהו היה מספר רק עשירית ממה שאני הייתי צריך לעבור בתחילת הדרך יכול להיות שזה היה מרתיע אותי וגורם לי לוותר. במחשבה שנייה בגלל שאני כל כך עקשן (לעיתים ברמות בכלל לא בריאות) אולי לא הייתי מוותר.

לפעמים כשאני מספר לאנשים את האמת על חיי היזמות נצבט לי הלב כשאני רואה איך הפנים שלהם מחווירות. במקרים כאלה אני שואל את עצמי, האם הייתי צריך להיות מעודן יותר? אולי לגלות להם רק חלקים ולא את כל האמת? הרי זה יכול להיות בעייתי לספר או ללמד מישהו משהו כשהוא לא מוכן לזה. במקום מוטיבציה התוצאה עלולה להיות הפוכה. זו תמיד הייתה ההתלבטות שלי. האם אני צריך לספר את האמת או לצייר להם תמונה ורודה יותר שאולי תיתן להם יותר מוטיבציה ולא תחבל במאמצים שלהם כבר בתחילת הדרך.

בשלב הזה של חיי העסקיים כבר אין לי ממש כוח לצייר תמונה ורודה ואני לא עוצר את עצמי ומספר לאנשים את כל האמת. אני נותן לאנשים להתמודד עם האמת הזו  – האמת שלי. ועל זה אני אדבר איתך כאן היום. על האמת בחיי היזמות וליתר דיוק מה משתנה בחיים שלך כשאתה מחליט שאתה רוצה להיות יזם.

קולגות, חברים, משפחה ומנטורים הכל עומד להשתנות

אני לא הייתי מוכן לזה. כשאתה רק מקבל את ההחלטה שאתה רוצה להיות עצמאי… לעשות משהו טיפה שונה אתה ישר מעורר את ההתנגדות בקרב רוב האנשים. אלה הם הכבשים. 95% (אני נוטה לכיוון ה-99% מהאנשים אבל בוא נפגרן לעוד 4%) הם פשוט כבשים. הם ההמון, העדר, הם עיוורים, חירשים, הם עושים את מה שהם עושים מבלי להקדיש לזה מחשבה כי ככה אמרו להם שצריך לעשות. לא משנה איזה הוכחות תראה להם למציאות אלטרנטיבית הם נצמדים לתוכנית של ה-95%. כשהם רואים אותך עושה משהו אחר זה לא סתם מוזר בעיניהם אלא מהווה איום ישיר ומיידי על כל תפיסת העולם שלהם. ישנם כאלה שנהיים ממש אלימים.

הם כמו סרטנים. ישנו זן מסוים של סרטנים שאם שמים אותם בדלי הם יתחילו לתקוף אחד את השני. הם לא תוקפים כל אחד, אלא את הסרטן שמנסה לטפס ולקפוץ החוצה כדי למצוא אוכל. הסרטנים האחרים בדלי לא רק יתפסו אותו וימשכו אותו למטה הם גם ישברו לו את הרגליים. זו האנלוגיה של מה שיקרה לך ברגע שתנסה להרים את עצמך מעל הרוב.

אתה תתפלא מכמות הכעס, המרירות, הקינאה והחבלה שאתה תחווה. ואם עדיין לא חווית את זה אתה תגלה ההתנגדות הכי גדולה תגיע דווקא מהאנשים הכי קרובים אליך קולגות, חברים והמשפחה שלך. כשאני מדבר על משפחה אני לא מדבר על דודים, אחים או הורים הרבה פעמים הרעל מגיע ממש מבית – מבן או בת הזוג. אם בן או בת הזוג היו איתך כשעוד היית כבש ואתה עושה את השינוי, אני אומר את זה בצער רב אבל ישנם מעט מאוד בני זוג שיתמכו במהלך כזה. במקרה הטוב ביותר הם יהיו מוכנים לסבול את זה. במקרה הגרוע ביותר הם יהפכו לאויבים הקשים ביותר. זה גם יהיה המכשול הגדול ביותר בדרך שלך להצלחה. אתה תשמע אמרות כמו "למה שלא תעבוד בחברת ביטוח כמו השכן שלנו".

אם הם הכירו אותך כשאתה כבר עצמאי הם עשויים לחשוב שהם יודעים למה הם נכנסים. אבל כשחיי היזמות שלך טופחים להם על הפנים, בתקופות גרועות ולעומת זאת גם בתקופות ממש טובות, אין להם שום יכולת להתמודד עם זה. הרבה בני זוג נפרדים לא רק במצבים של חובות קשים אלא גם במצבים של יצירת עושר בידי היזם.

נראה לך שהגזמתי את אמירת האמת כאן. רק התחלתי כי ברגע שאתה נהיה עצמאי אתה הופך להיות

אויב המדינה

נכון, זה לגמרי מנוגד להיגיון. יזמים הם יוצרים. הם מייצרים ערך והופכים את החיים של אנשים לטובים. הם מייצרים מקומות עבודה (70% מהמשרות בישראל) שלא לדבר על מקור הכנסה למדינה. הרי המדינה לא מסוגלת לייצר כלום היא מסוגלת רק לבזוז את הערך שאנשים אחרים מייצרים. כל מה שהיא עושה זה לזהות אזורים של יעילות כלכלית ולראות איך היא בוזזת ומשמידה אותם.

אגב, כל התערבות של המדינה היא הרסנית. אנחנו רואים את זה עכשיו בתחום הנדל"ן מאז שכחלון נכנס למשרד האוצר המחירים של הנדל"ן רק עלו. הם עולים בכל פעם שהמדינה מתערבת או מתכוונת להתערב. אחת הקפיצות הגדולות במחירים הייתה בשנת 2007 כשהמדינה החליטה "לעזור" לזוגות צעירים והכריחה קבלנים להציג מחיר שקלי ולא דולרי על דירות. חוק שהקפיץ המחירים של דירות בעשרות אחוזים.

כיזם היית עשוי לחשוב שהמדינה תטפח אותך. הרי הסיבה שהפרזיטים האלה יכולים להמשיך להתקיים ולהחזיק את הג'ובים המיותרים שלהם היא בזכותך. זה רגע שבו תופתע מאיך שהרשויות יעשו הכל, כל מה שבכוחם כדי לחסל אותך. הנה לפני מספר שבועות שני סוכנים של מס הכנסה נפלו על אימו של גיסי. ואיזה "אימפריה" להעלמת מס היא מנהלת? יש לה מכון קוסמטי קטן שבו היא העובדת היחידה ברחוב צדדי ברעננה. הסוכנים הנועזים שלנו מצאו כמה מאות שקלים במזומנים שלא גובו בחשבוניות וכתוצאה מכך היא קיבלה קנס של כמה אלפי שקלים. השווים כמעט להכנסה החודשית שלה. מזל שנותנים פטור ממס לחברות כמו טבע. זה כדאי שהמדינה תוכל להחזיק אלפי סוכנים על משכורת שיכלו לצאת ולהתעלל בסוחרים הכי קטנים.

המדינה רואה בך אויב. אתה חייב להפנים את זה ולדעת להתגונן מפניה. ללמוד להגן על הנכסים שלך. זה אומר להיות בשליטה מלאה, אבל עם אפס בעלות. כדי שברגע שאיזה עורך דין מוצץ דם רוצה לתבוע אותך, אגב, אם יש או אין קייס זה לא משנה,  כשהוא שוכר בלש פרטי ובודק מה הנכסים שלך שהוא לא יראה כלום. ישנם עשרות יזמים שאני מכיר שיש להם מאה אחוז שליטה ואפס בעלות. אתה חייב לראות איך אתה יכול להוציא לפחות חלק מהכסף שלך מהמדינה. אני לא האדם המוסמך לספר לך איך לעשות את זה אבל אם תפנה אלי אוכל לכוון אותך למספר מומחים בתחום.

אתה העוף המוזר

אתה חייב להתרגל לעובדה שאתה הוא העוף המוזר. אף אחד מהכבשים בסביבה שלך יבין אותך. כשכולם מאמינים שמשהו מסוים הוא נכון, זה רק מוכיח שהם לא יודעים שום דבר. זה כמובן מנוגד לחלוטין לאיך שה-95% חושבים. זה מה שהופך אותך ליזם. אתה מסתכל על הרוב ורואה שכולם עושים את זה ככה "אני אשנה את זה ב-180 מעלות" ומשם מגיעות פריצות הדרך. אתה לא יכול לחשוב ככה ולחיות עם הכבשים בשלום. במקרה הטוב אתה יכול לסתום את הפה והם פשוט יסבלו אותך ויניחו לך לנפשך.

אבל בסופו של דבר עם מעט הצלחה זה יצא החוצה ואתה תתפלא מכמות האויבים שיש לך (לעיתים קרובים כמו שאמרתי ולעיתים אנשים שאתה בכלל לא מכיר) שיעשו הכל כדי לחבל במאמצים שלך. אם זה נשמע לך אמורפי בוא אתן לך דוגמאות מהמציאות. פעם הייתי משקיע הרבה יותר מאמצים ביחסי ציבור. כתוצאה מכך גם הייתי מקבל חשיפה בתקשורת: כתבות פרי עטי או ראיונות שעיתונאים קיימו איתי. בשני מקרים כאלה מיד לאחר פרסום כתבה קיבלתי תביעה. זאת אומרת שתי תביעות שונות משני אנשים שונים מיד אחרי שהם ראו את הכתבות עלי בתקשורת. למה? כובע. אלה היו אנשים שלא היכרתי אבל עצבן אותם שאני התפרסמתי ולשיטתם "גנבתי להם את הרעיון". בסופו של דבר לא יצא להם כלום מהתביעות האלה אחרי שאני שכרתי עורך דין משלי שיאיים עליהם חזרה. יחד עם זאת הם כן הצליחו במשהו: א. הם גרמו לי להוציא כסף שלא תכננתי להוציא. ב. זה בכלל לא כיף לקבל כתב תביעה. זה מכניס אותך לכל מיני מקומות מאוד אפלים.

בשורה התחתונה הם תבעו אותי כי אני עשיתי משהו. אין לזה שום הסבר אחר. אתה חייב להיות מוכן לזה שככה אנשים מסביבך יגיבו ברגע שאתה יוזם.

אתה לגמרי לבד במסע הזה

אתה חייב להתרגל לעובדה שאתה לגמרי לבד במסע הזה. אף אחד לא יציל או יעזור לך. לאנשים בתחילת הדרך קשה מאוד להתמודד עם זה. זה מוביל אותם לכל מיני טעויות שפוגעות בעסק כמו לקחת שותף שהם לא צריכים או להתחבר ברמה האישית לעובדים – רק כדי שהם ירגישו שיש להם חברים. אין לך חברים בעולם הזה. לפחות לא חברי אמת.

בגלל שאתה עב"מ רק כדי להתקיים בשלום יחסי בעולם הזה אתה חייב לפתח יכולת תקשורת גבוה עם אנשים (כבשים). אם אתה רק בשנותיך הראשונות יכול להיות שאתה עכשיו לא מבין על מה אני מדבר אבל אם אתה יזם לאורך שנים אתה יודע על מה אני מדבר. נסה לבלות זמן עם אנשים שהיכרות לפני שנהית עצמאי קולגות לשעבר. תראה מהר מאוד שאתה לא משלב. כדי להתקיים בסביבה כזו אתה צריך לסתום את הפה שלך ופשוט להקשיב. אף אחד לא רוצה לשמוע את מה שיש לך לומר. זה מוזר ומאיים. ברגע שתתחיל להביע את דעתך אתה שם על עצמך מטרה גדולה לחבלה, לגניבה, לסחטנות.

לכבשים אין מניע אמיתי, אין להם בכלל מחשבות משלהם. הם חושבים שיש להם להם חשיבה עצמאית אבל למעשה אלה מחשבות שנשתלו שם על ידי אחרים. ברוב המקרים המחשבות האלה הונדסו על ידי גורמים שיש להם אינטרס שהכבשים יחשבו בצורה מסוימת.

הברכה והקללה שלך כיזם

כיזם זו הברכה אבל גם הקללה שלך. אתה רואה אתה המציאות כפי שהיא ומסוגל לנתח אותה. יש לך פור על פני ה-95% כי אתה משקיע מחשבה ומתכנן את הפעולות שלך. זה משהו שכמעט אף אחד לא עושה. יזמים עושים את זה.

זה יוביל אותך למסע שלעולם לא ציפית. זה ינער אותך ויפקח לך את העיניים. לפעמים זה יעצבן ואולי יפחיד אותך. גרוע מכך ברגע שהעיניים שלך באמת יפקחו אתה תרגיש עוד יותר בודד ומבודד כי למעשה רק לאחוז קטן מאוד מציבור היזמים עצמם יש פתחו את העיניים שלהם לרווחה.

כשאני תכננתי לצאת לעצמאות עבדתי בחברה מאוד ממוסדת וגדולה. הטעות שלי הייתה לספר על זה לקולגות שלי בעבודה. בחודש האחרון לעבודה שלי הייתי בשוק מהבידוד שבו הקולגות שלי שמו אותי. היו אנשים שבצורה הכי בוטה הכינו אותי לנפילה הבלתי נמנעת שלי לשיטתם. זה ממש הלהיב אותם. אני לא אשכח את מי שאני חשבתי שהיה חבר ממש טוב שלי באותה תקופה. בחור בן גילי שהייתי יוצא איתו לשתות פעמיים שלוש בכל שבוע. באחד מהבילויים האחרונים האלה חשתי שיש לו משהו על הלב. אחרי שהתעקשתי הכל יצא החוצה. הוא אמר לי שהוא חושב שאין לי סיכוי להצליח ושאני אחזור לאותו מקום עבודה בזחילה תוך פחות משנה.

כשהלכתי להנהלת החשבונות כדי לסגור את התיק שלי ולקבל את הפיצויים. העובדת הותיקה של הנהלת החשבונות שבטח כבר עבדה שם מאז התקופה הפלאוליטית. תפסה אותי בידיים ולקחה אותי הצידה במן דאגה אמהית פשוט אמרה לי "אל תעשה את זה".

יצא לי לפגוש חלק מהחבורה הזו שעבדתי איתה לפני כמה זמן. על מה הייתה השיחה? על אותם דברים כפי שהיו לפני 10 שנים, רכילות משרדית וכיו"ב. הם נשארו במקום ואני התפתחתי וצמחתי כי אני בחרתי בדרך היזמות. עצם העובדה שהצלחנו לשבת ביחד ולשוחח אחד עם השני הפתיע אותי כי  שמתי לב שמאוד לא נוח להם בסביבה שלי.

אלה הדברים שתגלה ברגע שתבחר בדרך היזמות חלקם טובים יותר וחלקם טובים פחות. אולי תחליף חברים ואולי תחליף בן או בת זוג… ולמרות הכל, אני לא חשפתי כאן את כל הסיפורים המחרידים שיש לי (אפילו לא התחלתי לדבר על עובדים שהיו לי) זה היה שווה את זה.

חיי היזמות הם רכבת הרים. ישנם שיאים שליליים אבל גם חיוביים. ההתפתחות האישית שאתה תחווה היא אדירה. אתה לא תהיה אותו אדם שאתה היית עוד 5, 10 ו-15 שנים קדימה. היזמות ממש מאלצת אותך לצמוח. או שתצמח או שתפרוש.

אני קופירייטר ובכל זאת אין לי מילים לתאר איך אתה תרגיש שאתה עושה דברים ש-99% מהאנשים בחיים לא יעשו כי הם לא מסוגלים. פשוט אין להם את זה, מה שזה לא יהיה. אז תוכל לחיות בתחושה מאוד מספקת של עליונות על פני רוב האנשים.

כהערת צד כשאני מדבר על תחושת עליונות הרבה אנשים מפרשים את זה כשחצנות. זו לא שחצנות. אם אתה נפוח ומרוצה מעצמך אחרי שעשית קצת כסף מהר מאוד תחטוף את המכה שתלמד אותך שיעור בצניעות. יחד עם זאת כדי לעשות כסף אתה חייב להשיג שליטה כלשהי, על אנשים ועל המחשבות שלהם ולכן אתה חייב להפנים את זה שיש לך עליונות על פני אנשים אחרים. לפחות בתחום העיסוק שלך אם לא בתחומים אחרים של החיים.

בסופו של דבר כשהמסך יורד מעל העיניים שלך ואתה רואה את המציאות כפי שהיא, מצד אחד זה עלול לכאוב כי זה עשוי לערער את האמונות שבהן אתה מחזיק היום, מצד שני אתה תהיה בהלם מכמות ההזדמנויות שאתה תראה. ואיך תוכל לנצל את זה כדי לצמוח ברמה האישית ולהצמיח את העסק שלך.

נכון, כמו שאמרתי היזמות שלך עלולה להרתיע חברים ובני משפחה אבל אתה גם תמשוך אליך לחיים אנשים מדהימים. קולגות ומנטורים שיפתחו לך את הדלת (ואת העיניים) לחיים הטובים. אתה עומד לחיות את החיים שלך עם התלהבות שלא הייתה לך קודם.

כן, לא שכחתי. גם הכסף. אתה יכול להתעשר אם תבחר בכך. אחרי מספר שנים במשחק הזה תבין איך הכסף עובד ומתנהג. למי הוא הוא נמשך וממי הוא בורח.

אתה תגלה משהו מאוד משחרר. משהו שמפחיד את אותם 95% מהכבשים שאין דבר כזה שנקרא טעויות. גארי הלברט (Gary Halbert) היה קופיריטייר אגדי בתחום השיווק הישיר. הוא תמיד היה אומר "תנועה תמיד עדיפה על תהיות" ("Motion Beats Meditation"). כשהוא אמר תהיות הוא די פירגן לאנשים. כאילו הם שוקלים כל צעד שהם מתכוונים לעשות בכובד ראש. בדרך כלל הם משותקים מרוב פחדים ולכן נתקעים במקום… כל החיים.

לא היזם.

אצל היזם אין טעויות. אני הייתי עד להצלחות בלתי רגילות שנולדו כתוצאה מטעויות. יזמים שחטפו מכות שהיו משתקות את רוב האנשים שהפכו אותם לאימפריות של מיליונים. לעומת זאת לא ראיתי שום דבר טוב שיוצא מהיעדר פעולה. שום דבר טוב לא יצא מאי עשייה. הכוח נמצא אך ורק בעשייה!

אבינועם שחר

 

לזמן מוגבל!

מעל 4,000 אנשי עסקים ויזמים כבר הזמינו

13 סודות שיווקיים שהוציאו אותי מחובות חונקים לרווחים עודפים

קבל את הספר ישירות לביתך ולמייל עם בונוסים נוספים

"יעוץ למיליונים: איך לבנות עסק מבוסס מומחיות של 7 ספרות" מלא את הפרטים לקבלת המדריך (זה בחינם!)

פוסטים אחרונים

מה עושים כשיש שיחות מכירה… אבל אין מכירות

זמן קריאה: < 1 דקה כיזמים… בעלי עסקים יש לנו יעדים, שאיפות ומטרות העניין הוא שהרבה פעמים למרות העליות אנחנו נתקלים בירידות ומכשולים כמו שבפעמים שישנם דווקא לידים, אנשים שמועניינים

גלילה לראש העמוד

טיל!

הפניה התקבלה

יכול להיות שיקח לגמדים שלנו בסייברספייס כמה שעות עד שיחזרו אליך. אבל זה לא יקח יותר מ-24 שעות. 

כבר יצא לך לראות את ההצעה שלנו ל'שיווק בלי בולשיט'?