איך להרוויח מהמלחמה של גוגל באמזון

זמן קריאה: 4 דקות

לפני כשנה גוגל אדוורדס עשו רפורמה בדרך שבה המודעות מוצגות בעמוד תוצאות החיפוש. גוגל הפסיקו להציג מודעות אדוורדס בצידו השמאלי של עמוד התוצאות ומעתה ישנה רק 7 מודעות שמוצגות בכל עמוד תוצאות במקום 11, 4 תוצאות בראש העמוד ועוד 3 תוצאות בתחתית. במקרים שבו התוצאות מציגות גם את המפות של גוגל התוצאות האורגניות נדחקות אפילו עוד יותר.

ככה ראש העמוד נראה עכשיו מחיפוש ביטוי כמו "אינסטלטור"

זה מעניין לראות את הדרך שחברה עושה. ב-2006 הלידים בגוגל היו כמו קראק. אדוורדס היו מהפכה אמיתית מבחינת העסקים הקטנים. פתאום הם לא היו צריכים להתחייב לעיתונים או אתרים גדולים בסכומים גדולים אלא לפרסם במאות ואלפי שקלים ולקבל פניות.

לאורך השנים המחירים לקליק עלו ועלו. ישנם ענפים כמו אצל עורך דין שמחיר לקליק עשוי לעלות 150 ש"ח – קליק לא ליד. מעבר לכך הרגולציזה של מדינת גוגל (והחברה הפכה לסוג של מדינה) רק מחמירה לאורך השנים. אם בעבר יכולת לכתוב כמעט כל מה שאתה רוצה במודעות שפירסמת, היום גוגל יפסלו ויסגרו לך את החשבון בלי להניד עפעף. יש לי לקוח שאחרי שסגרו לו 4 חשבונות קיבל אפילו איום מהחברה שאם ינסה לפתוח חשבון חדש גוגל תתבע אותו.

לכן השינוי הזה לא כל כך מפתיע. הוא בסך הכל המשך התנהלות ומדיניות של חברה גדולה שמתרחקת מהעסקים שבנו אותה בתחילת הדרך. אני לא מתבכיין. זו זכותם המלאה. אבל אני לא בטוח שכאסטרטגיה זה כל כך חכם לאמץ את התאגידים הגדולים והמטומטמים עם משרדי הפרסום המטומטמים שלהם ולהתרחק מהיזמים האמיתיים שמניעים את המסחר באינטרנט.

ידע כל משווק. חשוב שמי שקורה את השורות האלה ומשתמש היום בפייסבוק כדי להשיג לידים כמו קראק להזריק לוריד של העסק שזה מה שיקרה גם בפייסבוק והתהליך הזה יקרה. המחירים יאמירו והתוצאות תרדנה. זה יקרה בפחות מ-10 שנים.

בקיצור, תתכוננו עכשיו ליום שאחרי.

כיצד השינוי משפיע על משווקים באינטרנט

לשינוי יש שני השלכות מרכזיות על פרסום במנוע החיפוש.

1. קידום האתרים מת סופית – אני כבר אומר שנים שהפרסום האורגני מת. ישנן הרבה חברות שאוהבות למכור קידום אתרים. זה קטע של אגו לבעלי עסקים שרוצים שהאתר שלהם יהיה במקום הראשון. יש גם את חוסר ההבנה של הרבה בעלי עסקים שמאפשר לחברות לקידום אתרים למכור להם לוקשים. בעיני למכור היום קידום אתרים זה סוג של נוכלות. כי גם אם תשקיע ים של זמן בקידום אתר מבחינת תוכן וקישורים ותהיה העולם. קודם כל יקח לך חודשים אם לא שנים להשיג תוצאה סבירה במילת מפתח תחרותית. שנית, גם אם תגיע לעמוד הראשון בתוצאות החיפש ותהיה התוצאה ה"אורגנית" הראשונה בעמוד. גם במקרה הזה אתה תהיה במקום החמישי והתוצאה החמישית מקבלת 6.1% מהתנועה – לעומת 32% של התוצאה הראשונה. אפילו התוצאה השניה בעמוד של גוגל מקבלת כמעט חצי ממה שהתוצאה הראשונה משיגה 17.4%. אז אין בעיה תשקיע כמה עשרות אלפי שקלים וכמה שנים בקידום אתרים שכן או לא יעבוד ובמקרה הטוב ביותר יביא את האתר שלך לתחתית התוצאות בעמוד הראשון כדי שתוכל להינות מ-2.1% של מכל התנועה לעמוד. לא ממש חכם.

2. המחירים יעלו – זה ברור שעכשיו המחירים רק יעלו. זה פשוט מאוד כמו במשחק כיסאות מוסיקליים. גוגל הוציאו עכשיו במכה 4 כיסאות. ישנן רק 7 תוצאות בעמוד. 4 למעלה ועוד 3 בתחתית. כשהתוצאות בתחתית כמעט ולא רלוונטיות משום שהן משיגות פחות מ-2% מהתנועה שמגיע לעמוד התוצאות. לכן התחרות תגבר והיא תהיה על 4 התוצאות הראשונות בעמוד.

קודם כל, אני בפירוש לא אומר להפסיק לפרסם בגוגל. בשוק הישראלי אין מנוע חיפוש אחר. אם הפרסום לעמוד תוצאות החיפוש כבד לך כלכלית, ישנם כיום בתוך אדוורדס הרבה יותר אמצעי פרסום שאינם נוגעים ישירות לתוצאות החיפוש כמו פרסום לקהלים ממוקדים ברשת המדיה (אלה מודעות של גוגל שמופיעות באתרי תוכן כמו YNET) או פרסום ללקוחות שלך. כמו בפייסבוק אפשר להעלות לגוגל כתובת אי מיילים ולהציג את המודעות שלך ישירות לאנשים שכבר השאירו אצלך פרסום בעבר. עוד משהו שחבל לוותר עליו הוא רי מרקטינג ללקוחות שביקרו בעמוד שלך דרך פייסבוק. אתה יכול לשתול את העוגיה של גוגל בעמוד הנחיתה או האתר אליו אתה מניע תנועה מפייסבוק ולהשתמש בגוגל כדי ל"רדוף" אחרי אנשים שביקרו אבל לא השאירו פרטים באתר שלך.

למה גוגל עשתה את זה?

מי שמסתכל מהצד עשוי לחשוב שגוגל עשתה את השינוי הזה כי היא רוצה יותר כסף מפחות לקוחות. אם קוראים את ההודעה ששחררה החברה ברור שאי אפשר להבין כלום. הם מנמקים את השינוי ב"שיפור החוויה של הגולש" ובשיפור התוצאות של המפרסמים עם משפט באנגלית תאגידית סתומה " Highly Commercial "Queries שזה בתרגום חופשי משהו כמו חיפושים במסחריות גבוהה. זאת אומרת שגוגל עכשיו תביא לנו גולשים יותר חמים. רק כאלה שהחיפושים שלהם מצביעים על מוכנות גבוהה יותר לקנות. ברור שאלה שטויות במיץ עגבניות.

הסיבה לשינוי היא כנראה התיאבון של גוגל לעוד… נחש מה? כסף. כיום לגוגל כמעט ואין שום נתח מהמכירות הקמעונאיות הישירות שמבצעות און ליין. על פי אתר stastica האתר המוביל את השוק במכירות קמעונאיות און ליין הוא עליבבה הסיני עם נתח שוק של 24%. מעט מאחוריו נמצאת אמזון וקבוצת האתרים שלה עם 22%. גוגל עם כמות התנועה שיש לה רוצה להשיג את ליטרת הבשר שלה מכל מיליארדי הדולרים שזורמים למוצרים קומעונאים. זו הסיבה שהם פינו את העמודה השמאלית במקרה שלנו (עמים פרימיטייביים שכותבים מימין לשמאל) ואת העמודה הימנית בשאר העולם. בקרוב מאוד זה יראה ככה.

זה חיפוש על כרטיסי ביקור באנגלית. אפשר לראות שמצד ימין ישנן תוצאות לרכישה ישירה של כרטיסי ביקור. בגוגל כנראה מעריכים שהם יגזרו קופון שמן יותר ממכירה ישירה של מוצרים.

המורד הסביר מיד יבין שבכל שינוי טמונה גם הזדמנות. זה שאינו מורד אלא כבש ימשיך להתבכיין ולומר ש"הפרסום בגוגל יקר ולא עובד". זה נכון שמה שנקרא "קמפיין קניות" שזמין היום בממשק של גוגל אדוורדס עוד לא זמין בישראל. כיום הקמפיינים האלה זמינים ב-13 מדינות אבל על פי שיחות שניהלתי עם אנשי גוגל ישראל (אלה שאחראים על אדוורדס ויושבים פיזית באירלנד – מקלט המס החביב על חברות האינטרנט) בחודשים הקרובים גם בישראל יחלו קמפיינים של קניות.

כמו כל פלטפורמה פרסומית. באינטרנט בישראל אני מעריך שיקח משהו כמו 3-4 שנים עד שרוב השוק יגיע לשם. לכן המשווק החכם יבין שיש כאן חלון הזדמנויות ענקי למי שיפעל מהר ויקפוץ על העגלה הזו ברגע שהיא תצא לדרך. בנוסף רוב הסיכויים שגוגל תרצה לקדם את השירות החדש הזה באגרסיביות ותעניק לפחות בהתחלה קליקים זולים למפרסמים שישתמשו בממשק המסחר שלהם ויקדמו את המוצרים שלהם באופן ישיר.

למי שמוכר מוצרים קמעונאיים היתרון ברור. אתה יכול להשיג מכירות מיידיות ולהשיג לקוחות מחיפושים בגוגל. ברור שכדי לשקול כאן פרסום של מה שנקרא "מוצרים לוחמים" כדי רק להשיג את הפרטים של הלקוח ואז למכור לו משהו אחר. אבל גם מוכרי שירותים חכמים יוכלו להפיק תועלת. למשל, אם אתה עורך דין בתחום המסחר ואנשים מחפשים "עורך דין למשא ומתן" אתה יכול להציג את הספר או ערכת ההדרכה שלך בצד השמאלי של המסך. אני מעריך שעד שהמתחרים שלך יבחינו בזה תספיק לצבור הרבה מאוד קליקים זולים.

לזמן מוגבל!

מעל 4,000 אנשי עסקים ויזמים כבר הזמינו

13 סודות שיווקיים שהוציאו אותי מחובות חונקים לרווחים עודפים

קבל את הספר ישירות לביתך ולמייל עם בונוסים נוספים

"יעוץ למיליונים: איך לבנות עסק מבוסס מומחיות של 7 ספרות" מלא את הפרטים לקבלת המדריך (זה בחינם!)

פוסטים אחרונים

מה עושים כשיש שיחות מכירה… אבל אין מכירות

זמן קריאה: < 1 דקה כיזמים… בעלי עסקים יש לנו יעדים, שאיפות ומטרות העניין הוא שהרבה פעמים למרות העליות אנחנו נתקלים בירידות ומכשולים כמו שבפעמים שישנם דווקא לידים, אנשים שמועניינים

גלילה לראש העמוד

טיל!

הפניה התקבלה

יכול להיות שיקח לגמדים שלנו בסייברספייס כמה שעות עד שיחזרו אליך. אבל זה לא יקח יותר מ-24 שעות. 

כבר יצא לך לראות את ההצעה שלנו ל'שיווק בלי בולשיט'?