טום, הרגיש שוב מעוך ומושפל באותו בוקר. כבר חודשים שהוא מרגיש חצי גבר שלא לומר חצי בן אדם. אשתו אומרת לו שזה בסדר אבל הוא לא יכול להתגבר על תחושת הבושה שאופפת אותו כל הזמן. שום דבר לא עוזר הוא לא מצליח למלא את תפקידו הגברי במיטה וזה פשוט הורס את חייו. הוא ניסה את מה שרופא המשפחה שלו המליץ לעשות וגם לקח כמה שיקויים שהרוקח שלו הכין אבל המצב לא השתפר והזלזל לא התרומם.
לפחות הבוקר הגיע הספר שהוא הזמין. הוא שמע ברדיו אחד בשם ד"ר ברינקלי שסיפר על פתרון חדשני למצב שלו. טום חשב 'אולי זה הפתרון, זה מאוד שנוי במחלוקת וניתוח זה גם מפחיד אבל לעזאזל? להשתיל לי אשכים של עז?!'
הסיפור הזה הוא ממש לא בדיוני. ב-1921 הציע שרלטן בשם ד"ר ג'ון ברינקלי פתרון קסם לבעית אין אונות בארצות הברית. הפתרון שלו היה מעט לא שגרתי. הוא טען שהשתלת אשכי עזים בגופו של גבר תביא לסוף הבעיה ולהתרוממות הגאווה. כל זה כמובן שטויות ובאמת ב-1941 התלבשו עליו רשויות החוק.
בספר שכתבו שני אנשי שיווק דן קנדי וצ'יפ קסלר "תגרום להם להאמין" (Making Them Believe) הם מנתחים את שיטות השיווק החדשניות של ד"ר ברינקלי. קנדי וקסלר עושים הבחנה בין השרלטנות של הד"ר לבין שיטות השיווק ומראים כיצד איש מרקע מאוד פשוט הצליח לסובב את ארצות הברית. ואילו טכניקות בהן הוא השתמש בראשית המאה ה-20 רלוונטיות לנו – בעלי העסקים הקטנים – היום יותר מתמיד.
הנה כמה מהאסטרטגיות שבהן הברינקלי השתמש כדי לבנות את האימפריה שלו:
סמכות אין סופית – ברינקלי לא התבייש לקשור לעצמו תארים. הוא העביר הרצאות, הוא הזמין 3 ספרים שנכתבו עליו ועל פעלו. הוא אפילו קנה תחנת רדיו בה הוא שידר תוכנית יעוץ רפואית לקהל הרחב. הוא לא חיכה שמשהו ימנה אותו למומחה הוא פשוט הכריז על עצמו ככזה והשוק קיבל את זה.
העסק שהוא אתה – מה בדיוק העסק של פנינה רוזנבלום. יש שיגידו קוסמטיקה אבל האמת היא שהעסק שלה הוא להיות פנינה רוזנבלום. היא מוכרת את עצמה ורק את עצמה והיא מודעת לזה. ברינקלי הבין שהוא בעצם בעסק של להיות ד"ר ברינקלי והוא לא היסס לרגע. לכאורה תאגידים יכולים להצליח בלי להצמיד פרצוף למותג. באמת? מה אם אזכיר את השמות אפל, מיקרוסופט ופייסבוק, הפרצופים של המייסדים לא עולים לכם ישר בראש?
למה לא אתה?
אם ברינקלי שרלטן מרקע פשוט מעיירה שכוחת אל בקנסס הצליח להפוך לסנסציה באמצעים הדלים של שנות העשרים של המאה הקודמת מה מונע ממך להשתמש בכלים העוצמתיים שעומדים לרשותך היום כמעט בחינם.
לא משנה מה אתה עושה: מוכר ציוד לבעלי חיים, בעל מכולת, ספר, מאמן , מטפל … ברגע שתבין שאתה בעסק של להיות מי שאתה הכסף יתחיל לזרום אליך.
אף פעם אל תיתן לעסק הקטן שלך לגרום לך לחשוב בקטן!
הפוך את 2012 לשנה הכי טובה שלך אי פעם
קליק כאן להירשם להדרכה חינם לפני שהמקומות נגמרים
להשתמע,
אבינועם שחר
המכון לשיווק
הפוך את 2012 לשנה הכי טובה שלך אי פעם קליק כאן להירשם להדרכה חינם לפני שהמקומות נגמרים
טום, הרגיש שוב מעוך ומושפל באותו בוקר. כבר חודשים שהוא מרגיש חצי גבר שלא לומר חצי בן אדם. אשתו אומרת לו שזה בסדר אבל הוא לא יכול להתגבר על תחושת הבושה שאופפת אותו כל הזמן. שום דבר לא עוזר הוא לא מצליח למלא את תפקידו הגברי במיטה וזה פשוט הורס את חייו. הוא ניסה את מה שרופא המשפחה שלו המליץ לעשות וגם לקח כמה שיקויים שהרוקח שלו הכין אבל המצב לא השתפר והזלזל לא התרומם.
לפחות הבוקר הגיע הספר שהוא הזמין. הוא שמע ברדיו אחד בשם ד"ר ברינקלי שסיפר על פתרון חדשני למצב שלו. טום חשב 'אולי זה הפתרון, זה מאוד שנוי במחלוקת וניתוח זה גם מפחיד אבל לעזאזל? להשתיל לי אשכים של עז?!'
הסיפור הזה הוא ממש לא בדיוני. ב-1921 הציע שרלטן בשם ד"ר ג'ון ברינקלי פתרון קסם לבעית אין אונות בארצות הברית. הפתרון שלו היה מעט לא שגרתי. הוא טען שהשתלת אשכי עזים בגופו של גבר תביא לסוף הבעיה ולהתרוממות הגאווה. כל זה כמובן שטויות ובאמת ב-1941 התלבשו עליו רשויות החוק.
בספר שכתבו שני אנשי שיווק דן קנדי וצ'יפ קסלר "תגרום להם להאמין" (Making Them Believe) הם מנתחים את שיטות השיווק החדשניות של ד"ר ברינקלי. קנדי וקסלר עושים הבחנה בין השרלטנות של הד"ר לבין שיטות השיווק ומראים כיצד איש מרקע מאוד פשוט הצליח לסובב את ארצות הברית. ואילו טכניקות בהן הוא השתמש בראשית המאה ה-20 רלוונטיות לנו – בעלי העסקים הקטנים – היום יותר מתמיד.
הנה כמה מהאסטרטגיות שבהן הברינקלי השתמש כדי לבנות את האימפריה שלו:
סמכות אין סופית – ברינקלי לא התבייש לקשור לעצמו תארים. הוא העביר הרצאות, הוא הזמין 3 ספרים שנכתבו עליו ועל פעלו. הוא אפילו קנה תחנת רדיו בה הוא שידר תוכנית יעוץ רפואית לקהל הרחב. הוא לא חיכה שמשהו ימנה אותו למומחה הוא פשוט הכריז על עצמו ככזה והשוק קיבל את זה.
העסק שהוא אתה – מה בדיוק העסק של פנינה רוזנבלום. יש שיגידו קוסמטיקה אבל האמת היא שהעסק שלה הוא להיות פנינה רוזנבלום. היא מוכרת את עצמה ורק את עצמה והיא מודעת לזה. ברינקלי הבין שהוא בעצם בעסק של להיות ד"ר ברינקלי והוא לא היסס לרגע. לכאורה תאגידים יכולים להצליח בלי להצמיד פרצוף למותג. באמת? מה אם אזכיר את השמות אפל, מיקרוסופט ופייסבוק, הפרצופים של המייסדים לא עולים לכם ישר בראש?
למה לא אתה?
[[שם]] אם ברינקלי שרלטן מרקע פשוט מעיירה שכוחת אל בקנסס הצליח להפוך לסנסציה באמצעים הדלים של שנות העשרים של המאה הקודמת מה מונע ממך להשתמש בכלים העוצמתיים שעומדים לרשותך היום כמעט בחינם.
לא משנה מה אתה עושה: מוכר ציוד לבעלי חיים, בעל מכולת, ספר, מאמן , מטפל … ברגע שתבין שאתה בעסק של להיות מי שאתה הכסף יתחיל לזרום אליך.
אף פעם אל תיתן לעסק הקטן שלך לגרום לך לחשוב בקטן!
הפוך את 2012 לשנה הכי טובה שלך אי פעם
קליק כאן להירשם להדרכה חינם לפני שהמקומות נגמרים
להשתמע,
אבינועם שחר
המכון לשיווק