בחודש חודשיים האחרונים אנחנו עדים לעלייה במחירי הפרסום בפייסבוק. זו מגמה שנמשכת כבר שנים אבל אפשר לומר שבחודשיים הייתה עליה חדה יחסית של כ-20% בעלויות. חלק מזה נובע מן הסתם ממפלגות ששופכות את הכסף על הקמפיינים כדי להגיע לבוחרים. בגלל שיטת התמחור של פייסבוק – מכרז על הקליק הגבוה ביותר – המחירים של מפרסמים רבים עולים. נשאלת השאלה האם כדאי להפסיק לפרסם בגלל הבחירות – לעצור את הקמפיינים ואז להעלות אותם מחדש?
אז התשובה שלי היא "לא". מכמה סיבות:
1. מה האלטרנטיבות לפייסבוק – אומנם הפרסום בפייסבוק התייקר אבל הוא עדיין יותר זול מפרסום באדוורדס של גוגל, מנועי מאמרים (אאוטבריין, טאבולה) או פרסום באתרי תוכן או אוף ליין (רדיו, טלוויזיה). חשוב לפתח עוד 'זרועות' פרסום. עסקית זה מסוכן להיות תלוי במקור אחד להשגת לקוחות אבל עם זאת, פייסבוק זה עדיין כלי עצמתי להגיע בצורה מדוייקת לקהל המטרה שלך אם לא תהיה מול הלקוחות שלך מישהו המתחרה שלך וחבל. \
2. מחירי הפרסום בפייסבוק הם כמו בשוק הנדל"ן. המחירים עולים אך הם לעולם לא יורדים. זאת אומרת שאחרי הבחירות המחירים לא ירדו לרמה שהם היו קודם. ברגע שרשת הפרסום של פייסבוק מבינה מפרסמים מוכנים לשלם יותר (כמו בתקופת הבחירות) הם לא יורידו את המחירים לאחר מכן. אלא עם הביקושים יירדו. ועם 6 מיליון (!) מפרסמים בפייסבוק העולמית כנראה שזה לא יקרה.
3. הפתרון הוא תמיד המספרים. המחיר להשגת לקוח רק עולה ועולה. זו מגמה שלא נוגעת רק לפייסבוק, זו מגמה עולמית. עסקים קטנים מתמודדים היום מול מפלצות כמו אמזון או וויקס עם יכולת השקעה שאינה
מוגבלת.
התוצאה היא שלעסק קטן או בינוני ישנן רק שתי אפשרויות:
א. למכור מוצרים יקרים יותר עם רווחיות גבוהה יותר.
ב. להעמיס את עלות רכישת הלקוח על הלקוח. ואומר להציע לו מוצר ראשוני בעת השארת הפרטים כדי ש"יממן" חלק או את כל עלויות הפרסום. באנגלית יש לזה שם יפה Self Liquidating Funnel. בתרגום ישיר פאנל המנזיל (או מממן) את עצמו.
ג. שני הסעיפים הנ"ל גם יחד.
בכל מקרה אם העסק שלך נשען על טראפיק זול, לידים זולים, ועלות נמוכה לרכישת לקוח ואין לך גב של קרן הון סיכון או מפלצת מימונית אחרת יהיה לך קשה מאוד להחזיק עסק רווחי לאורך זמן. שורה תחתונה אם יש לך קמפיין שממיר בפייסבוק אל תעצור אותו עכשיו. תמצא פתרונות אחרים בתהליך השיווק והמכירה שלך.
בהצלחה,
אבינועם